zaterdag 15 september 2012

Niets nieuws onder de zon

Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.

De wijze koning Salomo van wie algemeen wordt aangenomen dat hij het Bijbelboek Prediker schreef, wist het al: alles dat is, is al geweest. In al die jaren dat de mensheid bestaat, hebben we gewoon hetzelfde kringetje afgelegd, alleen steeds in een ander tijdperk. Tijdens het kringetjedraaien vonden we als mensheid zo af en toe iets uit. We gaven er een naam aan, staken er draadjes in en haalden die draadjes weer weg. En noemden het wireless.

Veel dingen van nu – met hun stainless steel verpakking en spiegelende oppervlakken – dienen hetzelfde doel als in de tijd van Salomo. Neem bijvoorbeeld de communicatie. Ik doe zomaar een greep: de markt, een plek waar in de tijd van Salomo op allerlei niveau’s werd gecommuniceerd. Daar kwam men op vaste tijden bijeen, of als het zo uitkwam omdat er een handelskaravaan langsging. Verkopers etaleerden hun koopwaar en prezen het aan. Wie het hardst schreeuwde en de aandacht op zich wist te vestigen, deed de beste zaken. Het volk kwam erop af en kocht.
Tussen al dat kopen en verkopen door wisselde men de laatste nieuwtjes uit: welke koning zou worden afgezet en waar je absoluut niet moest gaan werken omdat je bij die ploegbaas veel te zware blokken marmer moest sjouwen. 

Terwijl de mannen dergelijke zaken bespraken, deelden de vrouwen de laatste roddels: die van achter de heuvels had alweer een miskraam gehad, dat m
óest wel een straf van Boven zijn. Die van het dal sliep al een tijdje met de man van haar zuster, die motyo! En tussen al dat geroddel door vlogen de kwinkslagen en odo’s je om de oren en iedereen wist over wie het ging of voor wie de boodschap bestemd was. Ruzies werden uitgevochten, men pronkte met de nieuwste kleren, er werd verleid, gelonkt, geflirt. 

Tegen sluitingstijd brak iedereen weer op, laadde de koopwaar op ezels of kamelen en ging huiswaarts om op de volgende marktdag weer present te zijn. Om koopwaar - of zichzelf - aan te prijzen, om te kopen of om op te lichten, om te roddelen of om het laatste nieuws te horen. Om sneren uit te delen, om te verleiden, te pronken en te flirten.
De tijden zijn veranderd, de markt is er nog steeds. Maar dan in een upgraded version: het heet nu Facebook.

Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest. (Prediker: 9-10)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten