Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
De wijze koning Salomo van wie algemeen
wordt aangenomen dat hij het Bijbelboek Prediker schreef, wist het al: alles
dat is, is al geweest. In al die jaren dat de mensheid bestaat, hebben we gewoon
hetzelfde kringetje afgelegd, alleen steeds in een ander tijdperk. Tijdens het kringetjedraaien vonden we als mensheid zo af en toe iets uit. We gaven er een naam aan,
staken er draadjes in en haalden die draadjes weer weg. En noemden het wireless.
Veel dingen van nu – met hun
stainless steel verpakking en spiegelende oppervlakken – dienen hetzelfde doel
als in de tijd van Salomo. Neem bijvoorbeeld de communicatie. Ik doe zomaar een
greep: de markt, een plek waar in de tijd van Salomo op allerlei niveau’s werd
gecommuniceerd. Daar kwam men op vaste tijden bijeen, of als het zo uitkwam
omdat er een handelskaravaan langsging. Verkopers etaleerden hun koopwaar en
prezen het aan. Wie het hardst schreeuwde en de aandacht op zich wist te vestigen,
deed de beste zaken. Het volk kwam erop af en kocht.
Tussen al dat kopen en verkopen door wisselde men de laatste nieuwtjes uit:
welke koning zou worden afgezet en waar je absoluut niet moest gaan werken
omdat je bij die ploegbaas veel te zware blokken marmer moest sjouwen.
Terwijl de mannen dergelijke zaken bespraken, deelden de vrouwen de laatste
roddels: die van achter de heuvels had alweer een miskraam gehad, dat móest wel een straf van Boven zijn. Die van het dal sliep al een tijdje
met de man van haar zuster, die motyo! En tussen al dat geroddel door vlogen de
kwinkslagen en odo’s je om de oren en iedereen wist over wie het ging of voor
wie de boodschap bestemd was. Ruzies werden uitgevochten, men pronkte met de
nieuwste kleren, er werd verleid, gelonkt, geflirt.
Tegen sluitingstijd brak iedereen
weer op, laadde de koopwaar op ezels of kamelen en ging huiswaarts om op de
volgende marktdag weer present te zijn. Om koopwaar - of zichzelf - aan te
prijzen, om te kopen of om op te lichten, om te roddelen of om het laatste
nieuws te horen. Om sneren uit te delen, om te verleiden, te pronken en te
flirten.
De tijden zijn veranderd, de markt
is er nog steeds. Maar dan in een upgraded version: het heet nu Facebook.
Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest. (Prediker: 9-10)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten