zaterdag 29 augustus 2009

Het was weer mis, Suriname!


Ik heb iets met beauty pageants. Ik vind ze nutteloos en rolbevestigend en toch zit ik elk jaar likkebaardend te wachten op het Miss Suriname Beauty Pageant. 

Drie jaar geleden besloot een jonge, ambitieuze vrouw dat we in dit land iets missten: ze bekeerde zich tot de pageantcultus en verspreidt sindsdien – desnoods met geweld – haar evangelie. Alles en iedereen moet eraan geloven en nu hebben we een Miss Suriname, een Little Miss Suriname en een Miss Teen Suriname. Deze miss moet natuurlijk afgevaardigd worden en haar bestemming wordt bepaald door de hand te steken in een hoge hoed nadat Miss Universe en Miss World er het witte konijn uit hebben gehaald. In keutelige landjes en dubieuze pageants maken deze ambassadeurs volgens de organisatie altijd een ‘goede beurt’.

Op 28 augustus is het weer zover. Ik zit me te verkneukelen voor de televisie, mijn nagels gescherpt, mijn rug gespannen, mijn snorharen gespitst. Wat zal het me dit jaar opleveren? Een deel van het publiek heeft waarschijnlijk nog net de SRD 100,- voor deze vermeende galacompetitie kunnen opbrengen en heeft moeten bezuinigen op zijn outfit. Ik zie in het prestigieuze Marriott Hotel truitjes van de Chinees, spijkerbroeken en afgedragen gymschoenen. Maar ook galajurken aan de tafels van USD 400.-. Deze Zeer Belangrijke Personen moeten wél zelf hun drankjes gaan halen en – net als de minder belangrijke gasten – hun volle blazen ledigen in knalblauwe mobiele toiletten die de organisatie op het terrein heeft geplaatst. Daar zit je dan, je blaas klotsendvol met peperdure vijfsterrenrumcola en de glanzend betegelde Marriott-wc met sensorspoeling gaat aan je neus voorbij. Je chiffon en je pailletten moet je onder je kin hijsen en je VIP-billen neervlijen op een chemisch toilet van nog geen meter in het vierkant. 

Maar goed, je bent gekomen voor de show. Als je je stoel weer hebt kunnen veroveren, valt je op dat de visagiste klaarblijkelijk misverstanden over haar competentie wil voorkomen. Dus bezuinigt ze niet en beschildert de missen hun snoetjes royaal met make-up. Ze vergeet daarbij de rest van hun lichaam, want in de bikinironde verdwijnen de slappe broekjes grotendeels in de misselijke billen met putjes en vlekken. 
De organisatie heeft een avond van ‘glitter and glamour’ beloofd. Ze heeft haar woord gehouden: het satijn van de gepromoveerde bruidsmeisjesjurken die door lokale designers zijn ‘ontworpen’ en waarvan sommigen op opgespoten slagroomtaarten lijken, wedijvert met de zweterige, glimmende gezichten van de missen. 
De vragenronde is doffe ellende. Ligt het aan het intelligentieniveau of zijn het de zenuwen, of ligt het aan het publiek dat balorig de sterren van het Marriott trekt door luid ‘boe’ te roepen? In ieder geval is van de meeste meisjes de harde schijf gecrasht: ze kunnen de uit hun hoofd geleerde antwoorden nauwelijks produceren.
‘Beste contestante, wat zeg jij als ik zeg afval?’
‘Afval’. Ze richt het woord tot het publiek: ‘Goedenavond, afval.’ Er sneuvelen meer sterren.
Zo leer ik dat je ondernemen moet ondernemen, dat je door gezondheid naar de dokter moet gaan en dat Suriname een betere toekomst zal hebben in de toekomst. De plank wordt flink miss geslagen met lidwoorden. Het publiek protesteert. Een boze organisator komt met vlammende ogen op het podium: ze commandeert het publiek te zwijgen als de dames antwoord geven. Waar is het respect voor uzelf, u die uw keiharde SRD’s hebt neergeteld voor een show op niveau? Waar is het respect voor de ministers hier aanwezig, voor de Belangrijke Personen? Waar is het respect voor de meisjes, voor de organisatie die vier maanden lang bloed, zweet en tranen in deze avond heeft gestopt, de organisatie die ik, Farida Soebhan, heb opgericht? Woedend slaat ze zichzelf op en tussen haar borsten, hoe kan men zo negatief zijn, de organisatie heeft zich immers uit de naad gewerkt, hun ballen hebben ze gezweet om de meisjes hun persoonlijke mening over woorden als incest, toerisme en HIV aan te leren.

Mijn nagels sloegen zich in deze rat, deze onverwacht vette prooi. De stompzinnigheid van een beauty pageant is weer bewezen. De organisatie APRA (Angel Public Relations and Administration) had een troep papegaaien de vragen en de antwoorden kunnen leren; zij hadden zonder haperen correct geantwoord. Gelukkig heeft Suriname wél mooie, intelligente vrouwen die slim genoeg zijn om ver weg te blijven van dergelijke contesten waar de nadruk wordt gelegd op de ‘innerlijke schoonheid en intelligentie’.
Volgend jaar kijk ik weer, dit had ik voor geen goud willen missen!

11 opmerkingen:

  1. Claudett,
    Decadentie ten top in Suriname. Wat ongelooflijk dom, en al helemaal als mensen met gezond verstand er op af gaan. Heb nooit gekeken en het interesseeert me ook niet.
    Dat geld had men liever kunnen besteden aan die kleine zwarte jongens die elke dag om 1 uur bij dat kruispunt aan de Coppenamestraat/Coesewijnestraat , in die keiharde zon, zonder een petje op, knippa's verkopen. Het breekt echt mijn hart die kinderen daar te zien.
    Bah, voor de ouders die hun kinderen dit aandoen. Kinderen van 7 jaar moeten spelen in de vakantie en niet staan aan de kant met trosjes om 2 srd te verdienen! Schandalig vind ik dat.
    Sorrie, ik wilde mijn energie niet verspillen aan schrijven over Miss Suriname.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, heerlijk he! En ook zeer decadent. Ik vind dat dat hele ding moet worden afgeschaft. Waarom moeten we zo nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Claudett, mijn naam is Martin Panday en ik kreeg jouw link door van Rachidi Sanchez. Ik vind het stukje over de Mis (lukte) Suriname verkiezing werkelijk uitmuntend. Maar als ze die verkiezing afschaffen zul je volgend jaar echt wat 'missen' zonder de missen, denk ik.
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi CLaudett,
    je opmerkingen over het mis(s) Suriname contest zijn terecht. maar je vergeet dat ook dit contest een afspiegeling is van ons onderwijs: Rijtesboersime komt voor de val!

    Jerrel Pinas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch had de miss op Suriname Vandaag veel en goede noten op haar zang. De 'drill' van het contest heeft veel kapotgemaakt. Je moet een boer(in) geen jonge meisjes laten drillen! Guess who is the boerin...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi mevrouw de Bruin,

    Ik was 1 van de contestanten van deze Mis(s) Suriname. Ik vond deze avond heel boeiend en ik zal U vertellen dat alles dat die avond bekend werd gemaakt alleen maar leugens zijn/waren(grotensdeel). We hebben echt niet 4 maanden lang geoefent en spreekvaardigheden hebben we pas 2 weken voor het contest gehad. Voor ons jurk moesten we zelf betalen,die werd ons niet gesponsored.
    Wij wisten ook niet dat de mensen die srd100 betaald hadden zo ver van het podium zou zitten en dat onze podium ook zo laag zou zijn.
    De 4e en de 5e plaats hebben geen troostprijsjes gehad en dit was ons niet gezegt.
    Als ik wist dat ik dit allemaal zou meemaken had ik nooit meegedaan. Er hebben nog andere dingen plaats gevonden waarvan ik erg ontevreden was maar die zet ik niet bij.

    Ik schrijf mijn mening zodat men ziet dat ook de contestanten niet eens zijn met deze avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve anoniem,
    Ik hoop dat je deze reactie leest. Ik vind het heel flink dat je durft te reageren. Waarom zijn jullie niet met een statement uitgekomen, als dames gezamenlijk? Dit gebeur nl. elk jaar. Als je wil voorkomen dat veelbelovende jonge meisjes zoals jij voor schut worden gezet, moet je spreken, zodat iedereen het weet. Denk erover na, zoek een begeleider en speak up, girl! Dan ben jij voor mij ook een Miss Suriname!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeidag Mevrouw de Bruin,

    Ik zou dat heel graag willen doen maar het is zo dat die meisjes niet 1 zijn. Het was zins het begin zo dat ze nooit accoord gingen met elkaar.
    ALs er wat mis ging hielden een paar hun mond dicht en degene die dan een uitspraak maakte kreeg dan een verse bok van de organisatie.
    De nieuwe miss heeft dat vaker gehad want die houd haar mond niet dicht :D.
    Ik ben blij dat zoureena onze nieuwe miss is vandaar dat ik dit alles maar aan god overlaat.
    En aan de meisjes die denken mee te doen volgend jaar wil ik zeggen " Denk heel goed over na, als je genoeg extra geld heb rondliggen mag je dan mee doen want geloof me ik heb meer uitgegeven dan wat ik gekregen heb.

    BeantwoordenVerwijderen