vrijdag 18 december 2009

Product van twee muzen


Bij kerst en oudjaar 2009
Plastic rituelen


weer rituelen van verpakkingen
rode poppen met witte baarden
van boompjes die nooit verteren
kalkoen en ham gelukkig wel

weer rituelen van wat is gedaan
wat nog zal
wat nog echt moet
voor volgend jaar

weer verdrijven van onrustige geesten
in roodwaterwasjes
met rood geluidgeweld
rode sirenes
en rode hanen

een cup Fayalobi
leeft zijn onverteerbaar einde in verweerde staat
op het graf
linten lezen ‘we zullen je nooit vergeten’

alweer plastic rituelen

Ruth San A Jong
December 2009


Lieve Ruth,

Je hebt mijn ‘Malle Muze’ getriggered met je gedicht.
En zoals je op een mato-neti ‘doorsneden’ zou worden, zo kom ik in met het onderstaande:


en rode hanen...
die zich eenzaam koning wanen
in een lege kippenren.
Want de pommen en pasteien,
de kroket en pindasoep
zitten boordvol geliefden
van de leider van die troep.

Dus nu kraait hij uit frustratie
vaker zelfs dan wenselijk is:
"Laat ze schieten, laat ze branden!
Op naar de verdoemenis!
Als ik niet meer lief kan hebben
en geen kindjes meer ontvang
wat kan mij het leven schelen,"
en ons haantje werd toen bang

Stiekem liep hij naar misi Elly
op het grote Mensenplein
met zijn rode kop gebogen
waar die moordenaars ook zijn.
Hij liet zich spatten, liet zich baden
waste hanenhebi's weg
sprak een mondje voor de yorka's
en verdomme, hij had pech...

Want de auto week niet uit
voor een pas 'gewassen' haan
die verwoed begon te kraaien.
Alles toen in lichterlaaie
heel die houten binnenstad.
Dood lag hij daar, op zijn gat.

En we zullen je gedenken
met een lachje en een traan
vreemd hoe 't leven toch kan lopen
voor een oude rode haan!

Claudett 

2 opmerkingen:

  1. Dag mevrouw De Bruin,

    Ik wilde gewoon even zeggen dat ik uw verhalen heel leuk vind en erg boeiend. Jammer dat u zo weinig heeft. Ik zal elke week uitkijken naar uw verhalen :)

    Alsnog een vrolijk kerst en een goeie jaarwisseling toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Kimberly,
    Dank voor je complimenten en voor je goede wensen. Ik wens je hetzelfde.
    De weblog is nog niet zo oud en de maanden november en december zijn altijd heel druk. Blijf regelmatig kijken, er gebeurt altijd wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen